Menu
Astrologie voor Professionals

Zeven Zomertips voor Astrologen

20 aug 2018, door Astrowise
Zeven Zomertips voor Astrologen

Het is zomer, voor veel ondernemers komkommertijd. Ook voor astrologen. Toch zijn de maanden juli en augustus juist hele goede maanden voor de verdere groei van je astrologiepraktijk.

Hier zijn zeven tips waar je meteen mee aan de slag kunt:

 

#1 Nieuwe ideeën

Durf tijd te nemen voor inspiratie, dan borrelen de mooiste ideeën op. Inspiratie moet kunnen vloeien. Door het jaar heen lukt dat meestal niet. Dan word je geleefd door de waan van de dag; je wordt overspoeld met werk en je komt onvoldoende toe aan belangrijke zaken. Of aan de dingen die je graag had willen doen.

Wat er tussen komt? Vaak gaat het om onverwachte zaken: brandjes die geblust moeten worden, plotselinge vragen van anderen, maar ook de terreur van je inbox die met de dag voller loopt.

De vakantie is het ultieme moment om even uit die sleur te stappen en de creativiteit weer te laten stromen. Wat wil je je cliënten bieden? Waar wil je naar toe met je astrologiepraktijk?

 

#2 Blogs schrijven

Het internet staat vol met blogs, maar onze tijd is schaars. Het heeft dus geen zin om even snel een blog in elkaar te flansen; je moet echt iets waardevols brengen, anders neemt niemand de tijd om het te lezen.

Een goede blog schrijven, kost echter tijd; je doet research, je zoekt voorbeelden en je maakt illustraties voor je blog. Maar dan ben je er nog niet.

Vraag maar eens aan een tekstschrijver hoe hij werkt. Het geheim van goed schrijven is schrappen en schaven.

De eerste versie die ik schrijf, gaat rücksichtslos de prullenbak in. De tweede versie is al beter, maar wat jij te zien krijgt is versie drie, vier of vijf. Daar heb ik veel aan gesleuteld.

Besteed veel tijd aan de kwaliteit van je blogs, dan besteden mensen tijd aan het lezen ervan.

Door het jaar heen heb je het al druk genoeg. Benut de rustige maanden juli en augustus eens voor het schrijven van nieuwe blogs.

 

#3 Marketingkalender maken

Wat wil je het komende jaar neerzetten met je bedrijf? Ga je consulten geven, een lezing houden of een workshop organiseren? Wil je inspelen op bijzondere dagen in het jaar, zoals Vaderdag, Moederdag of Valentijnsdag? Dan moet je dat een paar maanden van tevoren al uitdenken en voorbereiden.

Met een Marketingkalender houd je overzicht. En dat brengt me op de volgende tip.

 

#4 Plan van achter naar voren

Stel dat je een lezing wilt geven over astrologie in het buurthuis. Die lezing staat er natuurlijk niet in één keer, daar gaat het nodige voorbereidende werk aan vooraf.

Kijk wanneer de deadline is en reken van daaruit terug wanneer zaken gedaan moeten worden.

In het geval van een lezing is het vaak zo dat je eerst research doet naar literatuur die al over het onderwerp verschenen is. Daarna bepaal je je eigen invalshoek, zoek je er praktische voorbeelden of anekdotes bij, je brengt structuur aan in het verhaal dat je wilt vertellen en dán kan je pas beginnen met het bouwen van je Powerpoint presentatie.

Bepaald niet een klus voor een middag.

Maar hoe houd je overzicht op de planning van een grote klus? Hoe voorkom je dat je op het laatste moment nog van alles moet doen? Een gewone agenda voldoet in dit geval niet. Die staat vol met acties/ afspraken, waardoor je het overzicht snel kwijtraakt. Voor grote projecten gebruik ik liever een jaarplanner. Die kan je gemakkelijk zelf maken in Excel.

Hieronder zie je mijn planning voor februari 2019. Ik heb niet alleen de eerste cursusdag geblokt, maar ook de week ervoor. Die tijd heb ik nodig om voor iedere cursist een persoonlijk Werkboek te maken. Een Werkboek waarin je iedere stap van het proces op je eigen horoscoop toepast. Een tijdrovend klusje.

Door op deze manier het cursusjaar vooruit te plannen, voorkom ik last minute acties en nachten doorwerken.

 

Jaarplanner 2018-2019

Lijkt dit je wel handig? Download hier mijn gratis template “Jaarplanner 2018/ 2019”.

 

#5 Aanscherpen van je elevator pitch

Stel dat je iemand tegenkomt en je hebt één minuut de tijd om te vertellen wat je doet. Wat vertel je dan?

Met een elevator pitch kan je kort en krachtig vertellen wat je doet en wat je kwaliteiten zijn.

De term elevator pitch komt uit Amerika. In New York heb je wolkenkrabbers met kantoren. Stel dat je in de lift stapt met de directeur van het bedrijf waar je graag voor zou willen werken, dan heb je pakweg een minuut de tijd om te vertellen wie je bent en wat je doet. Tegen de tijd dat je op de 33ste etage bent aangekomen, moet je voldoende interesse hebben gewekt voor een vervolggesprek. Is dat niet gelukt, dan is je kans voorbij.

Wij hebben hier weliswaar geen wolkenkrabbers, maar wel voldoende korte contactmomenten waarin we iemands interesse proberen te wekken voor wat we doen met astrologie. En wat we voor die ander kunnen betekenen.

Scherp je elevator pitch nog eens aan, zodat je klaar bent om na de vakantie te netwerken. Of al tijdens je vakantie. Op een verjaardag, bij de bakker of op de camping. Een elevator pitch kan je overal gebruiken.

Heb je maar een paar seconden de tijd om te vertellen wat je doet?
Begin dan met een elevator yell.

Dat is ongeveer hetzelfde als een elevator pitch, alleen zeg je nu in één zin wat je doet. Hopelijk maak je de ander hiermee dusdanig nieuwsgierig dat hij met een vervolgvraag komt. En dat geeft jou de gelegenheid om alsnog te pitchen.

Even als voorbeeld mijn eigen elevator yell:

 

Ik help astrologen om succesvol te ondernemen met astrologie.

 

De reactie die je op een elevator yell krijgt, is waarschijnlijk iets als:

“Klinkt interessant. Hoe doe je dat?”

Dit is de natuurlijk vervolgvraag waar je op hoopte! Nu kan je gaan pitchen.

 

#6 Opgeruimd staat netjes

Opruimen… je moest het vroeger al van je moeder, maar nu moet je het ook van de wet. De bedrijfsadministratie en alles wat daarbij hoort, moet 7 jaar worden bewaard. Daarna moet je het opruimen. Ook dat moet van de wet.

Zeker nu de AVG in werking is getreden (de Algemene Verordening Gegevensbescherming – 25 mei 2018). Deze wet stelt specifieke eisen aan het bewaren van persoonsgegevens.

Ga na welke gegevens je van je cliënten hebt opgeslagen en verwijder wat je niet meer nodig hebt.

 

#7 Evaluatie en reflectie

Ik werk zelf graag per schooljaar, dus van 1 september t/m 31 augustus. Dat betekent dat de stillere zomermaanden aan het einde vallen. Een ideale gelegenheid om te kijken hoe het afgelopen jaar verlopen is. Wat heeft er goed gewerkt? Wat kan er beter?

Daarna maak ik nieuwe plannen en die zet ik uit op de nieuwe Jaarplanner.

Je kunt natuurlijk ook per kalenderjaar werken. In dat geval is de zomer een prima tijd voor een tussentijdse evaluatie. Wat was het plan voor dit jaar en volg je de ingeslagen weg nog? Moet de koers een beetje bijgesteld worden? Als je dat nú doet, kan je aan het einde van het jaar je doelen nog steeds behalen!

 

Conclusie

Dit waren mijn zeven zomertips voor astrologen:

1) Nieuwe ideeën
2) Blogs schrijven
3) Marketingkalender maken
4) Plan van achter naar voren
5) Aanscherpen van je elevator pitch
6) Opgeruimd staat netjes
7) Evaluatie en reflectie

 

Ga je mijn template Jaarplanner 2018/ 2019 actief gebruiken? Of één van de andere tips? Tof! Ik ben erg benieuwd welke tip jou het beste helpt om deze zomer stappen te maken met je astrologiepraktijk. Deel je ervaringen in een comment!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 + 7 =

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het cursusaanbod en het laatste Astrowise nieuws? Meld je dan aan voor de Nieuwsbrief.