Menu
(Online) Astrologie cursussen

Waarom astrologie opnieuw zo populair is

30 apr 2019, door Astrowise
Waarom astrologie zo populair is onder millenials

Astrologie is booming, vooral onder de millenials.

Millenials spenderen veel tijd online, dus de astrologie bellijnen, websites en apps schieten de grond uit. Een daghoroscoop op je mobiel of even chatten met een astroloog.

Ze willen dat informatie snel toegankelijk is en makkelijk te consumeren. Dus geen ellenlange verhalen, maar snel, to the point en met mooie visuals.

Daarnaast zijn ze behoorlijk vertrouwd met astrologisch vakjargon, zoals planeten en tekens. Termen als Mercurius Retrograde zijn al verankerd in het dagelijkse taalgebruik.

Millenials veranderen daarmee het speelveld van de astrologie.

Maar geloven ze er nou in, of niet?

 

Onderdeel van de populaire cultuur

Astrologie is onderdeel geworden van de populaire cultuur. De tijd is voorbij dat een astrologierubriek met de twaalf zonnetekens nog voldeed. De jongere generatie weet er ook veel meer van, die houd je niet tevreden met zo’n overgesimplificeerd plaatje.

Ze weten dat naast het zonneteken, ook je Ascendant en Maan erg belangrijk zijn in de horoscoop. Gaat het mis met afspraken of het vervoer, dan zeggen ze dat het vast komt doordat Mercurius Retrograde loopt. Zelfs de Saturnus Return is tegenwoordig onderwerp van gesprek.

Je vindt astrologie dan ook overal terug: in popmuziek, kleding, cosmetica, hotels, quizzes op Buzzfeed en in memes op Social Media.

 

Astrologie quizzen

De nieuws en entertainment website Buzzfeed staat bomvol astrologie blogs en quizzen: van “Welke koffie drink jij het liefst, gebaseerd op je sterrenbeeld?” tot “Zeventien redenen waarom de Ram het leukste teken van de dierenriem is”.

 

Astrologie in popmuziek

Astrologie heeft ook zijn intrede gedaan in popmuziek. De rapper Drake, voormalig partner van Rihanna, bracht in 2018 het album Scorpion uit: een ode aan het teken Schorpioen. De liedjes in dit album zijn doorspekt met typische Schorpioentrekjes.

Kate Perry zingt over Mercurius Retrograde in haar song It Takes Two. En of je Mercurius Retrograde de schuld kan geven voor wat je hebt gezegd:

 

 

Train beklaagt zich in Drops of Jupiter over zover het gedrag van een vriendin, die kennelijk in de astrologie haar heil zocht, op zoek naar zichzelf. Hun relatie had daar duidelijk onder te lijden: “and did you miss me while you were looking for yourself out there”.

 

 

Songtekst van Drops of Jupiter:

Now that she’s back in the atmosphere
With drops of Jupiter in her hair, hey, hey, hey
She acts like summer and walks like rain
Reminds me that there’s a time to change, hey, hey, hey
Since the return of her stay on the moon

But tell me did the wind sweep you off your feet?
Did you finally get the chance to dance along the light of day
And head back to the Milky Way?
And tell me, did Venus blow your mind
Was it everything you hoped to find?
And did you miss me while you were looking for yourself out there?

 

Astrologie in de modewereld

Ook modehuizen spelen graag in op de populariteit van astrologie. Zo bracht Prada de Astrology Bag uit, Valentino verkoopt kettingen voor ieder sterrenbeeld en Asos de Zodiac Watch. Zara heeft handtassen voor ieder teken van de dierenriem en een Zodiac Sweater. Er is zelfs oogschaduw voor astrologie liefhebbers!

 

Waarom is astrologie opnieuw zo populair

Mensen gaan naar een astroloog in tijden van stress, zo blijkt uit een studie van psycholoog Graham Tyson. Met name bij stress die gerelateerd is aan “the individuals social roles and to his or her relationships”, aldus Tyson.

En stress is er genoeg.

We leven in een wereld waarin de prestatiedruk hoog is, met name voor de jongere generatie. In 2014 gaf ongeveer 78 procent van de jongeren aan de prestatiedruk als hoog te ervaren, maar uit onderzoek van de RIVM uit 2018 blijkt dat dat percentage nog verder is toegenomen.

En dat brengt ons bij de millenials.

 

Wat millenials aantrekt in astrologie

De prestatiedruk onder millenials, geboren tussen 1980 en 2000, is groot.

Millenials zijn namelijk opgegroeid met het idee dat ze goed moeten leren om later succesvol te kunnen zijn. Kennis, ervaring en een goed CV zouden garant staan voor een goede positie op de arbeidsmarkt.

Waaraan zie je dat? Er wordt bijvoorbeeld steeds vaker Engels gegeven aan de kleuterklas. Ouders investeren in muzieklessen, sportlessen, bijles en examentrainingen. Studenten nemen steeds vaker een tussenjaar voor een bestuursfunctie bij de studievereniging. Alles voor een goed CV. De druk is hoog.

Het aantal hoog opgeleiden is hierdoor echter ook gestegen en dat geeft meer concurrentie op de arbeidsmarkt. Dus wat doen millenials om zich te onderscheiden? Ze accepteren na hun studie onbetaalde “stages” als voorbereiding op hun toekomstige werk.

En alsof dat nog niet genoeg is, moeten ze opboksen tegen alle succesverhalen die hun leeftijdsgenoten plaatsen op Social Media.

 

Millenials kampen massaal met een burn-out

 

Burn-out, een jongerenkwaal

De burn-out is inmiddels een jongerenkwaal geworden; high potentials branden massaal af in hun ambitieuze carrière.

Universiteiten bieden psychologische begeleiding voor studenten die gebukt gaan onder stress of kampen met depressiviteit.

En de jongeren zelf? Die zoeken massaal online naar astrologische inzichten.

Astrologie brengt inzicht in hun persoonlijkheid, hun doelen en de uitdagingen waar ze in een bepaald moment van hun leven voor staan. En dat brengt rust:

“Ik vind het lastig om beslissingen te nemen, maar dat komt omdat ik een Weegschaal ben. Uit angst een verkeerde beslissing te nemen, weeg ik eerst alles zorgvuldig af.”

“Mijn relatie staat op springen, maar ik begrijp nu wat er moet veranderen.”

Astrologie biedt uitkomst bij stress en onzekerheid over de toekomst.

 

Geloof of wetenschap

Of je nou gelooft in astrologie of niet, dat doet er voor de millenials niet toe.

Annabel Gat, millenial en ISAR gecertificeerd astroloog bij Broadly, zegt in een interview met The Atlantic:

“We take astrology very seriously, but we also don’t necessarily believe in it, because it’s a tool for self-reflection, it’s not a religion or a science. Its a way to look at the world  and a way to think about things.”

Astrologie apps, quizzen en memes op Social Media vervullen een eerste behoefte, maar voor grote levensvragen kan je (nog steeds) het beste terecht bij een astroloog.

 

Met welke vraag zou jij naar een astroloog gaan?

Laat je reactie achter in de comments!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 + 6 =

6 reacties

  1. Hallo Joke, Mooi herkenbaar artikel. Millennials zijn zeker geïnteresseerd in astrologie. Dat heeft te maken met het feit dat ze niet uit de voeten kunnen met hiërarchische structuren in het bedrijfsleven. Astrologie biedt een methode om buiten de kaders te denken en dat is precies wat ze zoeken. Namelijk een taal die het oude en nieuwe denken aan elkaar verbindt. Dat geeft inzicht en ideeën om zaken anders aan te pakken.

    • Hi Angela, dat is een interessant punt! Astrologie biedt zeker een methode om buiten de gebaande paden te denken. En daarvoor gebruiken ze ook nog eens nieuwe kanalen: apps op de smartphone, memes op social media, quizzen, etc. Ik denk dat wij hun communicatiekanalen maar eens moeten leren kennen 🙂

  2. Hallo Joke, de AVN is de afgelopen 2 jaar een paar keer benaderd door journalisten vanwege de grote belangstelling van millenials voor astrologie. Maar de commercie viert hierbij hoogtij! Even kijken wat de sterren te zeggen hebben….en dan de humor, omdat een ander social medium net wat anders zegt….
    Ik heb er een heel dubbel gevoel over; mijns inziens wordt ons serieuze vak nog meer afgeknepen en dus niet voor vol aangezien. Waarom zou je geld uitgeven aan een astroloog als je een snelle reactie kunt krijgen vanuit een populaire en oppervlakkige hoek?

    Wat ik wel merk is een toename van de vraag naar loopbaan en werk bij de ouders van jongeren die tegen hun eindexamen aanzitten; dat vind ik heel positief, omdat zij een verslag krijgen dat uitgebreider en leesbaarder is dan van een dure coach.

    • Hi Barbara, het is inderdaad maar net waar je naar op zoek bent. Voor astrologische humor kan je prima terecht op social media, maar voor vragen over loopbaanbegeleiding kan je beter naar een coach, loopbaanbegeleider of astroloog. Leuk om te horen dat de ouders van millenials daar ook steeds meer voor open staan!

  3. Mooie blog, Joke!

    Ik herken er veel van bij mijn eigen millenial, mijn dochter. En ook bij veel van haar vriendinnen.
    Er is weer toekomst voor astrologie!

    • Dankjewel Jan, fijn het het zo herkenbaar is! Die hernieuwde interesse in astrologie is super fijn; aan ons astrologen de schone taak om millenials te laten zien dat astrologie veel méér biedt dan de algemene wijsheden uit de apps en memes op social media!

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het cursusaanbod en het laatste Astrowise nieuws? Meld je dan aan voor de Nieuwsbrief.